De aller fleste selskaper vil når man når et visst volum oppleve at noen kunder ikke gjør opp for seg. Eller at man blir brukt som bank, pengene kommer, men de kommer sent og ofte etter at man har brukt unødvendige ressurser på å få kundene til å betale. Heldigvis finnes det da inkassoselskaper hvis spesialitet er å få de sene betalerne til å betale.

Det er i dag ca 100 selskaper som har konsesjon fra Finanstilsynet  til å drive med inkasso i Norge. Det kan derfor være vanskelig og vite hvilket av disse man skal velge; skal man gå rett for den største leverandørene som man ganske sikkert vet er et sikkert valg og har kapasitet nok til å ta seg av dine saker? Eller skal man gå for en av de mindre som kanskje vil kunne gi deg høyere prioritet og bedre personlig oppfølging.

Inkassoselskaper er som håndverkeren. Du ringer ikke rørleggeren for å fikse radiatoren på bilen. Altså; hvilket inkassoselskap du skal velge kommer helt an på ditt behov.

Her er det du bør tenke på når ditt selskap velger eller vurderer inkasso leverandør.

 

Hvor mange saker har du?

Om du ikke har så mange saker i året og de få sakene du har er enkle saker som du vet at de fleste inkasso leverandører kan klare å løse -fordi det eneste som trengs er at de sender ut et brev -da kan en stor, veletablert leverandør med faste rutiner være et godt alternativ.

Har du derimot et stort og godt kundenettverk hvor hver eneste sak trenger spesiell oppfølging kan det være en god ide og gå for et mer relasjonsbasert selskap hvor god oppfølging av hver eneste sak er en av hovedfilosofiene.

 

Alltid ring først.

Vet du hvem som snakker med dine kunder? Ringes det fra et call center eller er det en saksbehandler som ringer?  Før ditt selskap velger en inkasso leverandør bør du alltid ringe til det aktuelle selskapet først og forsikre deg om at de som møter dine kunder når de ringer inn er både høflige og profesjonelle. Gjerne ta en prat om deres tjenester, spør om du kan få snakke med en saksbehandler for å høre hvordan en saksgang foregår hos dem. Da får du også en god følelse av hvem som kommer til å behandle deres saker og hvor engasjerte de er i deres kundeforhold.

 

Vurder alternativer og vær åpen om det.

Det viktigste når du skal velge er å faktisk ha valgalternativer. Samle de byråene du synes virker interessante, gjerne både store og små. Ring dem, og når du snakker med dem så nevner du at du også vurderer andre selskaper, forklar hva som er viktig for deg og spør da hva som gjør at du burde velge nettopp dem som din inkasso leverandør. Det er godt mulig du da får et bedre, mer skreddersydd tilbud enn du ellers ville fått når inkassoselskapet forstår at de er i konkurranse.

 

Alltid ha mulighetene åpne. Ikke gå med på bindingsavtaler.

Det er flere inkassoselskaper som tilbyr avtaler med bindingstid. Med mindre du skal ha velintegrerte løsninger hvor implementeringen innebærer investeringer bør du ikke gå med på det. Det er flere situasjoner som kan endre seg i løpet av avtaletiden både hos dere og hos deres inkasso leverandør.

Husk også at selv om dere eventuelt har betalt årsgebyr hos deres inkasso leverandør betyr som oftest ikke det at dere er bundet. Det vil alltid være økonomisk lønnsomt og heller gå ut av en dårlig avtale med et byrå som ikke evner og få inn deres krav på en tilfredsstillende måte, enn å fortsette samarbeidet bare på grunn av at du nylig har betalt kr. 2000,- i årsgebyr.

 

BONUS: Google først

Ta et kjapt google søk av inkasso leverandørene du vurderer før du velger. Så slipper du å få en ubehagelig overraskelse om du plutselig skulle snuble over uheldige artikler om det aktuelle selskapet i senere tid.

Håper at dette hjelper ditt firma på vei mot å finne deres perfekte inkasso leverandør. Det er mange faktorer som spiller inn og det er viktig å vurdere alle nøye, det er tross alt dine kunder byrået skal snakke med på vegne av deg.

Kilder: